top of page

כושר באונליין: לשדר בזום או פייסבוק לייב?

לאחר שענף הכושר הושבת לחלוטין בארץ כבר מספר פעמים, חלק גדול מהעסקים הבינו כי באונליין יוכלו להמשיך להיות חיוניים, גם מרחוק. אנשי מקצוע ועסקים בתחום נדרשים לספק פתרונות מידיים ללקוחות שלהם, וכך קורה.



ממאמני כושר עצמאיים, דרך סטודיואים קטנים ועד מועדוני כושר גדולים, כולם עשו מעבר לאימוני כושר אונליין עם שימוש בכלים שהיו איתנו כבר שנים, אבל לא היה זמן או אומץ לגשת אליהם. אז איך לשדר באונליין? האופציות שלנו לשידור הן רבות. אפשר לצלם בשידור חי בפייסבוק, באינסטגרם, ביוטיוב, בזום או במערכות רבות נוספות (שאליהם לא ניכנס לרגע). אפשר לרוחב, לאורך, להקרין ישירות גם לטלויזיה..בכתבה הבאה אני רוצה לעשות סקירה קצרה בין הפלטפורמות המובילות, יתרונות אל מול חסרונות, ובעיקר לעשות לכם סדר.



זוהי אחת השאלות הכי נפוצות מאז שהקורונה חדרה לחיינו. סקירה קצרה על כל אחת מהמערכות האפשריות שתעזור לכם ובעיקר תעשה לכם סדר.


קודם כל, למה בכלל שידורים חיים? אי אפשר סתם ככה לפרסם סרטוני הדרכה?





אפשר, אבל מה זה שונה ממה שעשיתם קודם? מה זה שונה ממיליוני הסרטונים שרצים ברשת בחינם? זה היה כמעט תמיד לפני כן ביוטיוב ובאפליקציות שונות, אבל דבר אחד חשוב שלמדתי לאורך השנים הוא כי אנשים לא קונים אימונים (גם כשזה קיים בחינם) הם קונים חוויה, קהילה, מסגרת, וכאן נכנס האתגר של כל בעל מקצוע או עסק בתחום, לייצר את כל שלושת אלה.



אם נייצר קהילה+חוויה+מסגרת תומכת, אני לא רואה סיבה ללכת ליוטיוב ולצרוך אימון בחינם ממייקל מניו יורק או להוריד אפליקציית אימונים ב-1.99 דולר מחברה אוסטרלית. אנשים רוצים את זה חמים, ישראלי, בשפת האם שלהם, עם קהילה בועטת ועם הרבה מחוייבות.


שידור חי זה הרבה יותר מחייב מאשר אימון מוקלט (הרי יש כאלה הרבה ברשת, לא?) והם מקבלים אתכם בזמן אמת אצלם בסלון, ואפילו אם ירצו יחד עם כל המשפחה. זה בעיני השוס הגדול.







משפט אחד שמלווה אותי כבר שנים:


"אם אתה רוצה שאנשים יידעו מה אתה עושה - אתה חייב להראות להם מה הם מפספסים".


מטרתם של הסרטונים הקצרים שמעלים היא לקדם את העסק, לחזק, למצב ולבסוף גם למכור.




שידור ב-ZOOM


אפשר לומר שזו האפליקצייה הכי פופולארית מאז פרוץ הקורונה. חברה שהשווי שלה קפץ משמעותית מתחילת השנה ונכון לעכשיו השווי שלה כבר מעל 100 מיליארד דולר. יש לה הכל, הקלטת אימונים, וובינר, העלאת קבצים או לינקים, שיתוף מסכים, שיתוף מצגות ועוד...היתרון המרכזי של הזום הוא שזה מאוד פשוט לתפעול. שולחים לינק שידור ללקוחות, והופ...כולם בשידור יחד אתכם. אתם רואים אותם והם אתכם. אפשר לראות בטלפון / בטאבלט / מחשב וכמובן להעביר למסך טלוויזיה. הפיתרון הזה מייצר הרגשה יותר פרסונלית ונראה גם יותר חדשני מאשר שידורי לייב קלאסיים. יש כאן את אפקט הקהילה, כולם רואים עוד אנשים כמוהם שמזיעים מול המסך. האם כולם אוהבים את זה? לא...אבל כל מתאמן יכול לסגור את המצלמה שלו ובכך רק לראות ולא להיראות.






איך להשתמש בזום היטב עבור עסק בתחום הכושר?



1. גרסת פרו - רכשו את גרסת הפרו המאפשרת שידור של יותר מ-40 דקות כפי שניתן בגרסא החינמית והקלטה של השידורים על גבי הענן (עד 1 ג'יגה הקלטה).



2. הקלטת האימונים - כשבונים את הפגישה / האימון יש להגדיר את הקלטת השידורים החיים ב-'הקלטה אוטומטית'. בסיום כל אימון תוכלו לשלוח את האימון לכל מי שפספס או לחלופין להוריד למחשב ולהעלות לערוץ יוטיוב / אתר כדי ליצור ספריית VOD. לקבלת דוגמא של אתר שיצרנו עם ספריית VOD לחצו כאן.



3. הקלטת המאמן בלבד - כדי להקליט את השידור מבלי שנראה את כלל המשתתפים אלא רק את המאמן עצמו יש להגדיר PIN VIDEO על המארח כדי שזה יצלם ויקליט רק את מסך המאמן.



4. אינטרנט ודיליי בשידורי זום - הדיליי או ההפרעות בשידור מושפעים ממהירות האינטרנט והקליטה. דאגו לרכוש אינטרנט במהירות מקסימאלית ולהיות במקום בו אין הפרעה של הקליטה (חדר ממ"ד לדוגמא). אם משדרים דרך מחשב מומלץ לשדר ממחשב שמחובר בכאבל Lan למחשב כדי שיהיה אינטרנט ישיר.



5. מיקרופון - יש 3 שיטות עיקריות:


- לעבוד עם אוזניות איירפודס שמתחברים עם בלוטות' לטלפון. בדרך כלל סאונד לא רע בכלל אבל מומלץ לעשות בדיקות.


- חיבור למיקרופון נק המתחבר לסמרטפון בבלוטות׳.



- דרך מורכבת מעט יותר יותר הדורשת השקעה והבנה:



לקנות כרטיס קול (interface) או מיקסר קטן.

ואז מחברים אל המיקסר את המוזיקה (אפשר לשתף מהמחשב או לחבר אייפד) ואת המיקסר לחבר למדונה.







6. שידור: במידה ואתם שומרים על אימונים אינטימיים (קבוצות קטנות) בהם ישנה חשיבות ליחס האישי או לתיקון המשתתפים, מומלץ לשדר את האימון ממסך גדול של מחשב ולא מטלפון.



7. מצלמת מחשב - לרוב, איכות הוידאו פחותה מ-HD וזה פשוט לא נראה טוב.



8. שימוש בטלפון כמצלמת רשת - אם בכל זאת רוצים להשתמש במצלמת הטלפון לשידורי הזום, ממליץ להוריד את אפליקציית IRIUN.COM ובכך תהפכו את הטלפון למצלמת רשת ואיכות השידור תשתפר פלאים. ממליץ לרכוש טלפון נוסף באיכות לא פחותה מ-FHD כדי לשדר משם ואת הטלפון שלכם שמרו לתפקוד שאר הדברים.



9. צפייה ותיקון המתאמנים בצורה נוחה - הדרך הכי טובה לראות את כלל המתאמנים זה לחבר מחשב אחד לטלויזיה בכדי לראות את כולם בצורה נוחה ורחבה, להיכנס ל-GALLERY VIEW, ולהיכנס כמשתתף ולא כמארח הפגישה (ובמחשב אחר לעשות PIN לדמות המאמן כדי להקליט את השידור).



10. שידור מקביל - ממליץ בחום במקביל לשידור האימונים בזום גם לשדר אותם ישירות לקבוצה סגורה. ניתן לעשות זאת בלחיצה על MORE ומשם לחפש את FACEBOOK ואת המקום אליו תרצו לשלוח את השידור החי (קבוצה / עמוד / פרופיל). לאחר ההגדרה הראשונית תוכלו לעשות זאת בלחיצה אחת בכל שידור שאתם פותחים בזום ובכך אתם משדרים במקביל ב-2 מקומות.



11. מוזיקה - חובה לעשות Mute all (כדי להשתיק את כלל המתאמנים)

ובנוסף ללחוץ על ‏Share - advance - music from computer






אינסטגרם לייב


ניתן לשדר שידורים חיים ללקוחות, את זה כולנו כבר יודעים, אך אי אפשר לפתוח קבוצה סגורה המיועדת ללקוחות שלנו בלבד כמו אצל האחות הגדולה, פייסבוק. אם המטרה היא לתת ערך בחינם לעוקבים שלכם, להמשיך למצב עצמכם כאנשי מקצוע מוערכים או למכור שירותים נוספים (תכניות תזונה / הרזייה / מוצרי בריאות / ביגוד), אז באינסטגרם כנראה תקבלו את החשיפה האורגנית הכי גדולה. דבר נוסף הוא שבאינסגרם לא תצטרכו תוכנה חיצונית כדי לצרף אדם נוסף לשידור החי שלכם, הם פשוט צופים.






חסרונות מרכזיים



- באינסטגרם לא ניתן לראות את הלקוחות כמו למשל בזום אלא רק הם יכולים לראות אתכם.


- מבחינת חווית לקוח או חווית צפייה, אני מתקשה לראות אנשים מול מסך מאונך עומדים 30 דקות ומתאמנים. זה קטן מידי ולא נוח. אולי בימים הטובים של החופשות בחו"ל, בחדר בית המלון...יוגה ככה לנשמה...אבל לא בתקופה בה היום העולם מפוצץ בלייבים ושיעורים מכל הסוגים, ואנשים נמצאים בבתים מול מסכים של 50 אינץ' ויותר...


- אין יכולת לבנות קהילה אינטימית סגורה עם סידור תוכן על פי נושאים (כמו בקבוצות פייסבוק).






פייסבוק לייב: האפשרויות


תוכלו לשדר לייב (שידור חי) מהפרופיל האישי, העמוד העסקי או מקבוצה סגורה. עד כאן הכל ברור.


בפרופיל האישי - כל החברים שלכם יוכלו לצפות או כולם (תלוי הגדרות הפרטיות שלכם).


בעמוד העסקי - כל מי שנכנס אל העמוד יוכל לצפות.


בקבוצת פייסבוק סגורה - כל מי שנמצא בתוך הקבוצה, קיבל אישור או צורף (תלוי בהגדרות שלכם) יוכל לצפות בתכנים.







עכשיו ההחלטה בידיכם. האם בא לכם שכולם יצפו בתכנים הללו כחלק משיווק עצמי להמשך? אם כן, תשדרו בכל הפלטפורמות האפשריות ותתנו בחינם (אפשר גם לשתף מהאחד לשני בזמן אמת).

אם אתם מעוניינים לתת פלטפורמה סגורה אך ורק ללקוחות שלכם (כי הם ממשיכים לשלם / לא מקפיאים / משלמים סכום סמלי), האפשרות של קבוצה סגורה היא האפשרות הטובה ביותר. כמו מועדון חברים סגור.



בימים אלה בהם עסקים קטנים בתחום הכושר רוצים להמשיך לתת ערך גבוה ללקוחות שלהם, למזער נזקים ובעיקר להישאר בתודעה, הם גם רוצים לייצר משהו אינטימי שהוא 'קאסטום מייד' ללקוחות שלהם. קבוצת פייסבוק סגורה בהחלט תיתן לכם הרבה כלים לניהול הקבוצה, העלאת קבצים, העלאת סקרים וכמובן שידורים חיים שנשמרים בעמוד ללקוחות לצפייה בכל מועד שיבחרו עם יכולת שידור היישר לטלויזיה (עם כאבל HDMI או באמצעות שיקוף מסך בלחיצה).




גם כאן, כמו באינסטגרם, המתאמנים שלכם רואים אתכם, יכולים לכתוב שאלות, להגיב אבל לכם אין את היכולת לראות אותם. חשוב להקפיד על צילום לרוחב ולא לאורך, תאורה טובה, זווית צילום, תפאורת רקע קטנה וסאונד (כל אלה משפרים חוויית הצפייה ועליהם נכתוב פוסט בנפרד).



ניהול תכנית אונליין בווטסאפ



איך מנהלים תכניות לייב באונליין? מאוד פשוט. פותחים קבוצה חדשה -->

מצרפים את המנויים / משתתפי אימוני האונליין --> משתמשים בכל פלטפורמה אחרת להעברת האימונים או העלאת הקבצים ומשתפים קישורים. ווטסאפ היא פלטפורמת מסרים מיידים בה ניתן לנהל את הקהילה, לתת טיפים, סרטוני וידאו קצרים, לענות לתשובות החברים בקבוצה ולתת הרבה ערך.



כידוע לכולנו, ווטסאפ עדיין לא אפליקציית וידאו מרובה משתתפים (כנראה שתהיה בקרוב), ועד שזה יקרה, שם אתם בונים את הקהילה אבל משתפים תזכורות לאימונים, לינקים לאימונים, הפנייה לקבוצת פייסבוק סגורה, קישור לוידאו מוקלט שהעלתם ביוטיוב ועוד...זו הדרך הטובה ביותר להשתמש בווטסאפ כדי לנהל קהילת אונליין. לתת הרבה ערך, תמיכה ודרבון. אם עוד לא הצטרפתם לקהילת הווטסאפ שלי לעסקים בתחום הכושר, זה המקום, כנסו ללינק, וברוכים הבאים. קהילה אך ורק של עסקים מהתחום שם אני מעלה עדכונים שוטפים בתחום, חדשות וכמובן עסקים משתפים פתרונות ואתגרים. לינק להצטרפות.




יוטיוב לייב


אם זו פעם ראשונה, תצטרכו לאמת את החשבון שלכם ותוך 24 שעות תוכלו לעבור לשדר לייב דרך יוטיוב.

ביוטיוב גם ישנה אפשרות לעלות בשידור חי ולבחור האם לשתף את כולם או רק אנשים להם יישלח לינק הצפייה. האופציות הן טובות אך אם אין לכם מאות או אלפי נרשמים לערוץ, האופצייה הטובה ביותר כדי שיצפו בשידור החי הוא לשלוח לקהל שלכם לינק דרך רשימת לקוחות, ניוזלטר או ווטס אפ.








5 טיפים לחיזוק קבוצות האונליין שלכם



1. מערכת שעות ויזואלית - אני מאוד מאמין שחייבים להתייחס לאונליין כמו אל כל עסק לכל דבר. יש לכם מועדון / סטודיו / אימונים קבוצתיים? מערכת שיעורים מעוצבת וודאי יש לכם...בדיוק כך גם באונליין. דאגו להכין מערכת שיעורים מסודרת ומעוצבת גראפית. תדאגו שכל הלקוחות שלכם יידעו על כל השיעורים ויחזיקו ביד את האפשרויות (קובץ מודפס / קובץ שנשלח בטלפון). זה נראה טוב, מראה על רצינות ועל כוונות העסק.



2. הכנה לכל אימון ואימון - לא משנה מה הפלטפורמה בה בחרתם לשדר (או אולי יותר מאחת) תעשו 'בילד אפ' (הכנה) לפני כל שיעור. תעצבו מודעה לכל שיעור. להבדיל מבעבר, עכשיו תצטרכו להתאמץ יותר כדי שאנשים ירגישו מחוייבים וירצו לא להחמיץ. שלחו ללקוחות בווטסאפ, תעלו בפייסבוק ובאינסטגרם. זכרו את FOMO (הפחד מלהחמיץ דברים) שמאפיין את העולם המהיר החדש. דאגו שהעוקבים / הלקוחות שלכם לא ירצו להחמיץ את האימון הבא.



3. הכנה לשידור חי - לא רק שתגיעו בזמן אלא גם תקדימו. התחילו את השידור החי כ- 5-10 דקות לפני השעה המיועדת. שימו מוזיקת רקע והתמקדו בתפאורת הרקע אצלכם בסלון או בסטודיו (אם בחרתם לצאת ולצלם ממנו). אין צורך שתהיו שם אלא שאנשים כבר יתחילו להתכונן לקראת. רשמו: "ב-10:00 מתחילים את האימון". טיפ: קחו טאבלט ומקמו אותו עומד ממש מול המצלמה כ-10 דקות לפני השידור עם הוידאו הבא. גם מוזיקה וגם הכנה לקראת...






4. אינטרקציה - דרבנו את המתאמנים לאורך האימון להגיב / לרשום / לפדבק. צרו חוויה אינטרקטיבית עם הלקוחות. תבקשו מהם לרשום 'כן' / 'לא' במצבים מסויימים, לעשות לייק, לנופף לשלום (בתחילת / סוף אימון). בין אם בחרתם בפייסבוק / אינסטגרם / יוטיוב לייב או זום, גרמו להם להיות חלק פעיל באימון.



5. אימונים - הקפידו על אימונים קצרים של 30-40 דקות. כשזה מגיע לאימון בייתי, קצר הוא היעיל. קחו לדוגמא את כל תכניות הכושר המובילות בעולם מאז שנות ה-80, רובם הגדול מקפידים על אימונים של 20 עד 30 דקות. אין צורך להמציא את הגלגל אלא להסתכל מה עבד בעבר וליישם גם עכשיו. במתכונת הזו פשוט תוכלו לייצר יותר שיעורים. לדוגמא: ב-10:00 שיעור היט וב-10:30 שיעור פילאטיס. אין שום הגבלה של המתאמנים להישאר ל-2 שיעורים רצופים, אבל מבחינתכם, מערכת השיעורים שלכם תהיה גדולה ומגוונת בהתאם למה שהקהל צריך באימון בייתי בימים אלה.



איך לשווק את האימונים?



יש הרבה דרכים ואסטרטגיות, אבל בשביל שזה יהיה פשוט ופרקטי לכולם: מכל הלייבים שאתם מייצרים תייצרו 'מיקרו תוכן', כלומר סרטונים קצרים של דקה בכל פעם מסגנון אימון אחר. את זה תפרסמו ברמה היומית / שבועית ברשתות החברתיות והנה לכם טיזרים נהדרים גם ללקוחות הקיימים וגם לפוטנציאליים.





ומה צופן לנו העתיד?



את זה אף אחד לא יודע. מה שבטוח יהיה כאן עולם אחר. אחר מכל מה שהכרנו. ומה בנוגע לענף הכושר? כאיש מקצוע וכאחד שמלווה עסקים רבים בתעשיית הכושר, אני בטוח שהוא לא ישאר אותו דבר אחרי זה. אין שום סיכוי. אני מאמין כי מי שיעשה 'מעבר מהיר׳ ואדפטציה מיידית לאונליין ולדיגיטל יוכל לבנות עסק חזק יותר כבר עכשיו ׳וביום שאחרי׳.



עסק משופשף טכנולוגית - הוא עסק עם יתרון ענק, שיוכל להציע פתרונות נוספים...ולא...לא רק ברעננה או בתל אביב אלא בכל מקום בארץ. פיטנס אונליין לא יחלוף בזמן הקרוב, הוא גם לא יחליף את מכוני הכושר, הוא ימשיך להיות גם כאשר אנשים יצטרכו להיכנס לבידוד, כשאנשים חוששים להגיע או חלילה כשאנחנו בסגר.


המסקנה: הכל כבר היה מוכן, רק היינו צריכים אומץ להפוך את זה לחלק איתנו ו..בלי הרבה ברירות.

התוצאה: מאות חנויות צילום ואביזרים בישראל נותרו ללא מצלמות רשת 😅.




להצטרפות לקבוצת הווטסאפ 'עסקים בכושר' לחצו כאן


לקורס 'סטרונג אונליין' עם שי אלנקרי - לכניסה חלקה של עסקים בענף הכושר לעולם האונליין.



כושר ישראל אונליין.png

צריכים עזרה בהקמת פלטפורמה לאימוני אונליין? חנות וירטואלית? וידאו קידום לאימונים? כל השירותים שלנו במקום אחד למאמנים ועסקים בתחום הכושר.

bottom of page